Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2008. 12. 20.

Rakott krumpli palócprovence módra

A rakott krumpli nagy előnye, hogy előkészíthető, sütés előtt órákig, de akár egész éjszaka is csücsülhet a hűtőben. Az alábbi változat nem igazán lightos, de ilyet ne is várjon tőlem senki!


Hozzávalók
  • 1,5 kg krumpli
  • 6 db tojás
  • 30 dkg füstölt kolbász
  • 20 dkg sajt (lehet többféle is)
  • 3 dl tejföl
  • 2 dl tejszín
  • 2 gerezd fokhagyma
  • só, bors
  • szeletelt baconszalonna a tetejére
  • tejföl és savanyúság a tálaláshoz

A megmosott héjas krumplit hideg, sós vízben felteszem főni és nem teljesen puhára főzöm. Leszűröm, kicsit hűlni hagyom, meghámozom, karikára vágom. A tojásokat is keményre főzöm a víz forrásától számított 10 perc alatt (ha tovább főzzük, csúnya zöld színűvé válhat a sárgája) és szintén felszeletelem - legegyszerűbb tojásszeletelővel. A kolbászt is karikára vágom és kicsit elősütöm lábasban. A kisült kolbászzsírt összekeverem a tejföllel, tejszínnel, reszelt fokhagymával, majd sózom, borsozom. A sajtot lereszelem.

Most már következhet a rétegezés. Egy tűzálló tálba vagy tepsibe egy réteg krumplit teszek, rá tojásszeleteket, kolbászkarikákat. Megszórom a sajt egy részével, leöntöm a tejfölös keverék egy részével. Addig folytatom a rétegezést, amíg a hozzávalókból futja. A legfelső réteg krumpli legyen. Beborítom baconszalonnával.

A sütést 180 fokon lassan, kb. 2 órán át végzem. Először lefedem az edényt, majd az utolsó 20 percben leveszem a takarást.

Nagyon kívánkozik mellé a savanyúság és egy kis hideg tejföl.

12 megjegyzés:

Nadine írta...

Hű, de közel áll ez az én ízlésemhez! Azt hiszem, a hétvégén neki is állok:)

Egyébként - nyilván véletlenül, de - nagyon hasonlít a blogunk külseje is:)

Palócprovence írta...

Remélem, ízleni fog!
Megnéztem, tényleg hasonlít a blogunk külseje. :) Gyönyörű dolgokat készítesz! Egyébként nagy kedvencem a decoupage. :)))

Nadine írta...

Köszi szépen, nem azért kommenteltem... Csak mert tényleg olyan volt, amikor rákattintottam a Tiédre, mintha "hazajöttem" volna:)
Tegnap vettem gyönyörű húsos szalonnát, indul a rakottkrumpli-projekt a hétvégén. Már megint nem fogok lefogyni...:))

Palócprovence írta...

:))) A fogyókúrával még ráérsz, úgyis február 25-én lesz újhold, gondolom, nem véletlen, hogy akkor kezdődik a nagyböjt is.

Nadine írta...

Ó, én mindig meggyőzöm magam, miért csak "hétfőtől" kell fogyózni:) Aztán meg megy a jajgatás, ha előszedem a fürdőruhát a szekrényből nyár elején...:)))

Palócprovence írta...

Hát nem a régit kell elővenni a szekrényből, hanem újat kell venni az üzletben! :)))

Nadine írta...

:))) Értem. Hüp-hüp-hüp, Barba-trükk! És máris nem dagadt vagyok, csak "nagyobb" a méretem:)))

Palócprovence írta...

Szuper, nem ?! :))

Nadine írta...

:DDD Sajátos női értelmezése a dolgoknak...

Palócprovence írta...

:))) Valahogy úgy...

Nadine írta...

Nem szoktad kikenni a tepsit, mielőtt lerakod? Vagy elég, ami a szalonnából kicsurog a sütőben?

Palócprovence írta...

Nem szoktam kikenni, bőven elég a szalonna és a kolbászzsír, még sok is.