Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 02. 07.

Tzatziki

Vakító napfény, a tenger sós illata, színpompás bougainvilleák, metaxa és szirtaki, mi más juthatna róla eszembe, mint Görögország. És ha már Görögország, akkor a számtalan taverna és a remek ételek. Nagy kedvencem a görög konyha (is). Az egyik legegészségesebbnek tartják, friss alapanyagok, rengeteg zöldség- és bőséges olívaolajhasználat jellemzi.

A tzatzikit a görög mezedesz részeként szokták tálalni, de mi szívesebben fogyasztjuk gyros mellé. Nem állítom, hogy ez egy autentikus változat (a mentát és az olajat kihagyom belőle), de mindig így készítem.


Hozzávalók
  • 5 dl joghurt
  • 1 kígyóuborka vagy 2 fürtös uborka
  • 2 gerezd fokhagyma

Eredetileg görög joghurt kellene hozzá, ami zsírosabb és sűrűbb, mint a miénk. Ezt a problémát a joghurt savójának lecsöpögtetésével szoktam áthidalni. Egyszerűen egy sűrűlyukú szűrőbe (helyette lehet originál textilpelenka vagy molino is) öntöm a joghurtot és egy tál felett 1-2 óra alatt kicsöpögtetem a felesleges savót.


Így egy sűrű krémet kapok (a joghurtsajt készítésének is ez az első lépése egyébként). Van, hogy se időm, se türelmem ezt kivárni, akkor fele-fele arányban használok joghurtot és tejfölt.

A kígyóuborkát nem szoktam meghámozni, csak a fürtöset. Lereszelem, alaposan megsózom és egy kicsit állni hagyom. Jól kinyomkodom és beleteszem a joghurtkrémbe a lereszelt fokhagymával együtt. Nem árt neki egy kis állás, hogy az ízek összeérjenek, de rögtön is fogyasztható.


3 megjegyzés:

trinity írta...

Nálunk minden mediterrán étel jöhet-ez is...Úgy látom, nem csak én idézgetem a nyári élményeim:)

erős ildikó írta...

Már elég rég vágyom rá, de pillanatnyilag az otthoni készletben se uborka, se joghurt. A legközelebbi bevásárlólistára viszont felkerül.

Palócprovence írta...

Én is nagy rajongója vagyok a Földközi-medence ételeinek, bármelyik partjáról legyen is szó.
Ilyenkor februárban muszáj egy kicsit a nyarat idézni, bár a tzatziki nálunk egész évben asztalra kerül, mert nagyon szeretjük.