Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 05. 09.

Linzer

A linzerben az a jó - amellett, hogy finom -, előre megsüthető és bedobozolva hosszú ideig megőrzi a frissességét.


A linzer tulajdonképpen omlós tészta, magas cukor és zsiradéktartalommal (nem fogyókúrás, de nem is ezért szeretjük). Finomlisztet használunk a készítéséhez, mivel az alacsony sikértartalom elősegíti az omlós állag elérését anélkül, hogy a tészta morzsálódna vagy szétesne. A lazítást a sütőpor végzi benne, hiszen az élesztő ilyen folyadékszegény körülmények között nem lenne erre képes. Fontos, hogy a gyúrást gyorsan végezzük, mert ha a zsiradék megolvad benne, a tészta minősége romlik.

Töltelék nélkül is jó majszolgatni, de a töltelék sincs kárára, legyen az kissé savanykás lekvár, nutella vagy bármilyen krém.

Hozzávalók

a tésztához:
  • 50 dkg finomliszt
  • 25 dkg vaj, margarin (vagy zsír)
  • 20 dkg porcukor
  • 2 tojássárgája
  • 1 citrom héja
  • 1 kiskanál vaníliakivonat (vagy 1 zacskó vaníliáscukor)
  • 1 evőkanál tejföl
a töltelékhez:
  • tetszés szerinti lekvár
  • nutella
a tetejére:
  • 1 tojásfehérje
  • darabosra vágott dió vagy mandula, pisztácia
  • esetleg olvasztott étcsokoládé
A tésztát legegyszerűbb robotgéppel elkészíteni, de kézzel is gyorsan összegyúrhatjuk a hozzávalókat. A cipóvá formált tésztát tegyük egy éjszakára a hűtőszekrénybe, majd másnap nyújtsuk egészen vékonyra és tetszés szerinti formákkal szúrjuk ki a tésztát. Néhány tetejét megkenjük tojásfehérjével és megszórjuk valamilyen olajos maggal. Sütőlapra sorakoztatva őket és előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 10perc alatt megsütjük. Kihűlésük után tölthetjük és olvasztott csokival is díszíthetjük.

7 megjegyzés:

"saját levében" írta...

És minél tovább áll, annál finomabb! Csak gondosan el kell dugni a család elől. Szerintem zsír nem árt bele, vagyis sokat dob rajta. A margarin meg visszavesz.

erős ildikó írta...

Imádom a linzereket, és egyetértek az előttem szólóval a zsír ügyében. A hagyományos finomságokhoz gyakran hozzátartozik. Gyönyörűek a képek és persze a sütik is! Megéheztem...

Szilvi írta...

Nálunk is kedvenc, nem lehet dobozolni, mert rögtön elfogy!
Nagyon szeretem a blogodat!

Palócprovence írta...

"Saját levében", igen, ez sarkalatos pont: el kell dugni! A margarinnak én sem vagyok barátja, pedig sok mindent megeszem, ezt kivéve.

Palócprovence írta...

Napmátka, köszönöm! :)

Palócprovence írta...

Csipkebogyó, köszönöm szépen! :)

ÉvaZsuzsanna írta...

ÁJULÓS SÜTEMÉNY a neve családunkban ennek a linzernek, mert keresztfiam mondta gyermekkorában, amikor Édesanyám linzerjét megkóstolta, hogy "elájulsz, ha megkóstolod, olyan finom!"