Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 11. 09.

Sóval pácolt citrom

Nagy kedvencem a pácolt citrom, ami gyakori szereplő a marokkói és tunéziai konyhában. Nálunk még nem találkoztam vele boltokban (bár elképzelhető, hogy kapható), de ez nem is olyan nagy probléma, házilag is könnyen elkészíthető. A sok módszer közül - főzés, fagyasztás, olaj vagy fűszerek hozzáadása helyett, nekem a hagyományos módszer vált be legjobban. Igaz, ez a legidőigényesebb is, mert bár a munka vele csak néhány perc, de 1 hónapot kell várni a kóstolásáig.
Egy titka van, nem szabad sajnálni belőle a sót.

Hozzávalók
  • 1 tiszta, lezárható befőttes üveg
  • citrom
  • jódmentes só
A megmosott citromokat hosszában majdnem végig vágom, majd erre merőlegesen is. A vágatba - a citrom méretétől függően - 2-3 evőkanálnyi sót töltök. Jódmenteset, csakúgy, mint egyéb tartósításnál is, mert a jód hatására megbarnulna.


Üvegbe teszem az így előkészített citromot, majd folytatom a többivel is.


Jó szorosan nyomkodom az üvegbe a citromokat és legfelülre is teszek sót. A só hatására levet ereszt.


Másnapig a konyhapulton hagyom. Amennyiben a keletkezett lé nem lepné el a citromokat, akkor frissen facsart citromlevet öntök rá. Lezárom az üveget és hűvös, száraz helyen tárolom 1 hónapon át. Időnként megmozgatom az üveget, hogy a só teljesen feloldódjon.

Használatakor a megpuhult citrombelsőt eltávolítom és a citromhéjat alaposan átmosom a sótól. Felcsíkozva teszem az ételbe.

Utóirat: Daisy juttatta eszembe, hogy egy fontos dolgot kifelejtettem: 6 hónapig eláll hűvös helyen!

10 megjegyzés:

Gabah írta...

Ez nagyon érdekes! Mindenképp ki fogom próbálni. Te milyen ételekhez használod?

Palócprovence írta...

Eddig még csak arab ételekhez próbáltam. Hamarosan felteszem annak a csirkének a receptjét, amit tegnap csináltam vele.
De csak úgy magában is szeretem - kicsit sós, kicsit savanyú. Tunéziában szinte mindenhez ezt ettem! :)

Gabah írta...

Màr kifigyeltem a citromokat a hűtőben...most Anna szemét figyelem, és mihelyst lehunyja, megyek citromot sózni. :-)))

Limara írta...

Jó ideje készülök már csinálni, valahogy mindig elmaradt eddig. Köszönöm,hogy eszembe jutattad. :))

Daisy írta...

Csináltam már én is, tényleg különleges, nagyon finom. Én marokkói ételeket készítettem és abba tettem. A maradékok kitűnően fagyaszthatók, ha kiszeded a citrom belsejét.

Palócprovence írta...

Gabah, remélem, Anna már kipihente magát és Te is elkészültél a citrom sózásával! :)

Palócprovence írta...

Limara, örülök, hogy eszedbe juttattam! :)

Palócprovence írta...

Daisy, köszi az ötletet és azt, hogy eszembe juttattad, egy fontos dolgot kifelejtettem a végéről...:)

dortimcsi írta...

Szerda óta a kamrapolcon pihen egy üveg. Már nagyon várom, hogy elteljen az egy hónap:D
Van olyan recepted amiben használtad a sós citromot?

Palócprovence írta...

Például ebben:
http://palocprovence.blogspot.com/2009/11/marokkoi-ihletesu-csirke.html