Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 11. 01.

VKF! XXIX: Gördülő gombócok -Túrógombóc

Következzen az emlegetett túrógombóc receptje, amit még az előző évszázadból, akarom mondani évezredből, származik és egy akkori kolléganőmtől kaptam.


Hozzávalók

a gombócokhoz:
  • 75 dkg túró
  • 3 kisebb tojás
  • 3 evőkanál porcukor
  • 3 púpozott evőkanál búzadara
  • 3 csapott evőkanál liszt
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 maréknyi mazsola
  • csipetnyi só
a hempergetéshez:
  • 10 dkg vaj
  • 15 dkg zsemlemorzsa
a tálaláshoz:
  • tejföl
  • porcukor
  • esetleg lekvár
A túrót simára dolgozom a tojásokkal és a porcukorral (legegyszerűbb botmixerrel). Belekeverem a búzadarát, lisztet, citromhéjat, mazsolát és a sót is. Beteszem a hűtőbe 1-2 órára, majd gombócokat formálok belőle. Én nem szeretem az óriási méretű gombócokat (ettem már kisebb sárgadinnye méretűt is Náncsi néni vendéglőjében), jobban kedvelem a tyúktojásnyit, ami könnyebben átfől és több morzsa is tapad rá. De végül is ez ízlés dolga, formázzunk akkorákat, amekkorákat akarunk és a főzési időt a méretéhez igazítsuk. Forrásban lévő enyhén sós vízben főzöm meg a gombócokat. Érdemes egy gombóccal próbafőzést végezni, így kiderülhet, ha esetleg túl lágy vagy éppen ellenkezőleg, túl sűrű lenne a massza. Amikor feljön a víz tetejére, akkor még tovább főzöm, hogy a közepe is jól átfőljön.


Közben elkészítem a morzsát a hempergetéshez: a vajon aranyszínűre pirítom a zsemlemorzsát és ebbe forgatom a megfőtt, leszűrt gombócokat.


Sok tejföllel és porcukorral az igazi, de aki lekvárral szereti, egye úgy...


Akinek ennyi gombóc nem lenne elég, főételnek ajánlom a spanyol húsgombócokat!

10 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

ma nálunk is túrógombóc lesz az ebéd :)

nokedli írta...

a képek és a leírás alapján nagyon finnom lehet. én nagyon szeretem a túrógombócot, de sajnos nem tudok készíteni:-(

szepyke írta...

Nálad is mazsola van benne?
Soha nem láttam mazsolával, mondjuk, én nem is szeretem, csak simán, de úgy viszont imádom. Sok tejföllel, jó édesen!:)

Palócprovence írta...

Mandy, az jó! :)

Palócprovence írta...

Nokedli,egyszer meg kell próbálni! :)

Palócprovence írta...

Szepyke, bizony, mazsola van benne! :) De aki nem szereti ki is hagyhatja belőle...

Beastie írta...

mivel ez a "Tökéletes túrógombóc" Max szerint, innen fogom kipróbálni. Köszönet érte.

Palócprovence írta...

Remélem, ízleni fog! :)

Névtelen írta...

A túrógombócot főzés után leöblíted, mint a tésztát, vagy csak leszűröd?

Palócprovence írta...

Hát, én a tésztát sem szoktam leöblíteni (miért is tenném?!), így a gombócokat sem öblítem le. :)