Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 01. 09.

Kulfí


A költözés miatt már a múlté a kapunkkal szemben lévő kisbolt, ahová még télen is sokszor csak papucsban szaladtam át valamiért, olykor naponta többször is. Az itteni kínálat a fizetőképes kereslet (pontosabban annak hiánya miatt) igencsak szűkös. Sok évvel ezelőtt volt hentes és zöldséges is a faluban, de mára már nyomuk sem maradt. Így az a fura helyzet állt elő, hogy a tartós élelmiszerek, de még az egzotikusabb hozzávalók is egy-két kattintással elérhetők az interneten, de a napi, egyszerű (elsősorban a friss) alapanyagok beszerzése feladja a leckét. Ezért legtöbbször a határ túloldalára visz az utam – szélesebb választék, jobb minőség és kedvezőbb árak (pedig nem a nyugati határszélen élek). Ott csak a csomagolt dolgokkal vagyok bajban, mivel általában minden egy nyelven (amit én nem beszélek) van feltüntetve a sokszor átlátszatlan csomagoláson. Bár az eladók és a vásárlótársak is segítőkészek, azért akad vicces szituáció bőven, néha meg csak otthon derül ki, hogy nem teljesen azt vettem, amit akartam. Így történt, hogy natúr sűrített tej helyett a cukrozott változat került a kosaramba. Ezért kulfí, indiai fagylalt készült belőle…



Az Észak-Indiából származó kulfínak nagyon sok változata ismert, az én kedvencem a kardamomos ízesítésű. Hagyományosan a tej több órás besűrítésével készül, de ezt a lépést megspórolhatjuk magunknak sűrített tej használatával. A cukrozott változat esetében még külön cukrot sem kell adni hozzá, így tényleg pikk-pakk mehet a fagyasztóba.

Hozzávalók 4 adaghoz
  • 1 doboz (397 g) cukrozott sűrített tej
  • 2 dl tejszín
  • 6-8 tok zöld kardamom


a tetejére:
  • natúr pisztácia - elhagyható



A kardamommagokat szedjük ki a tokból és törjük össze. Tegyük a tejszínbe és melegítsük együtt néhány percig. Hagyjuk állni egy kicsit, hogy átvegye a tejszín a kardamom aromáját, majd szűrjük le. A leszűrt tejszínhez keverjük hozzá a sűrített tejet.

Adagoljuk kis formákba – a tradicionális csavaros tetejű, alumínium kulfíformák helyett bármi megtesz - én a tejszín műanyag dobozait szoktam használni. Merev formák esetében azért célszerű folpackkal kibélelni a formát, így a fagyasztás után sokkal könnyebben kijön belőle a kulfí. Fagyasszuk néhány órát a mélyhűtőben, majd borítsuk tányérokra. A tetejét megszórhatjuk apróra vágott natúr pisztáciával.




7 megjegyzés:

Zsuzsa írta...

Kedves Palócprovence! Nagyon szép desszert! Erre lehet mondani, hogy a Panna cotta fagyasztott változata? Azért ugyanis rajongok és csinálom is szorgosan :)

Palócprovence írta...

Mondani lehet :) A panna cotta egy zselatinnal készült puding (legalábbis az eredeti változat), a kulfí pedig tulajdonképpen egy parfé. Persze, mindkettőben van tejszín...

Messzenéző Minyon írta...

Ráadásul: a falutokban levő bolt vérlázítóan (monopolhelyzetet kihasználóan) drága. Hihetetlen, hogy ugyanannak a bolthálózatnak egy pár faluban levő boltjában ugyanazt kétharmad áron lehet megvenni. De ott a határ túloldalán mi is sokszor szoktuk a zacskókat rázogatni, szagolgatni :) Aztán marad a kérdezés, illetve tanulás: már elég sok minden nevét tudjuk szlovákul.

Messzenéző Minyon írta...

Naszóval: egy pár faluval arrébb levő boltjában :)

Palócprovence írta...

Már akartam venni egy zsebszótárt, de nem lehet kapni.

Messzenéző Minyon írta...

Ott, a határon túli városban, a Főtér végén, a Főúton, bal oldalon van egy könyvesbolt. Ott próbáltad már? Azt mondják, ha valami nincs ott, a néni beszerzi, mára ha egyáltalán beszerezhető.

Palócprovence írta...

Ott még nem próbáltam, köszi a tippet! :)