Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 11. 29.

Székelykáposzta

Elkezdődött a tél és vele a káposztás ételek szezonja. Székelykáposzta nyitotta nálunk a sort, amit a szokásostól picit eltérően készítek.


A székelykáposztának neve ellenére semmi köze az erdélyi székelyekhez, névadója Székely József vármegyei főlevéltáros volt, aki 1846-ban egy kései órán tért be ebédelni a pesti Gránátos (ma Városháza) utcai egykori Komló-kert vendéglőbe. 


Mivel már csak sertéspörkölt és savanyúkáposzta-főzelék volt, kérésére együtt melegítették meg. Annyira ízlett neki, hogy baráti körében is népszerűvé tette a Székely módra készült káposztát, amit a fáma szerint Petőfi Sándor nevezett el székelykáposztának. (Magyar Elek: Az ínyesmester szakácskönyve, 1986. évi kiadás, 137. oldal)

Amikor megláttam a hentesnél ezeket a szinte ingyen adott (1 Pénz volt kilója) húsos csontokat vagy inkább csontos húsokat, rögtön tudtam, hogy székelykáposzta lesz belőlük az otthoni savanyú káposztával karöltve. Farokként árulták, de inkább gerinc melletti részek voltak (bár némelyiken tényleg rajta volt a farok is). A bőrös szalonnákat levágtam róluk, felkockázott abárolt szalonna lett belőle.


Hozzávalók
  • 1 evőkanál sertészsír
  • 2 fej vöröshagyma finomra vágva
  • 3 gerezd reszelt fokhagyma
  • 50 dkg sertéshús (eredetileg comb vagy lapocka) felkockázva
  • 1 evőkanál pirospaprika
  • 1 csípős paprika - elhagyható
  • bors
  • 50 dkg savanyú káposzta
  • 2 babérlevél
  • 1 bögre húsleves vagy víz
a tálaláshoz:
  • tejföl
  • szalonnataréjok - elhagyható
A szokásos módon pörköltet készítünk: a zsíron megpároljuk a vörös- és fokhagymát, majd a hússal együtt pirítjuk néhány percig. Megszórjuk a pirospaprikával, sózzuk, borsozzuk, végül felöntjük a levessel. Fedő alatt félpuhára főzzük. Ekkor belekeverjük a savanyú káposztát (ha nagyon savanyú öblítsük át hideg vízzel) és a csípős paprikát (ha használunk). Puhára főzzük.

Tradicionálisan külön készül a pörkölt és a párolt savanyú káposzta, én viszont a fent leírt módon egy edényben csinálom. Hagyományosan lisztes habarás sűrítené, de én úgy nem szeretem, inkább rövid lére főzöm.

A tetején a tejföl és szalonna is újabb keletű változat, az eredeti receptben nem szerepelt.


Nincsenek megjegyzések: